راهنمای خرید ماشین لباسشویی

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 10 دقیقه
چه ماشین لباسشویی بخریم؟

انواع ماشین لباسشویی
انواع ماشین های لباسشویی باتوجه به نوع کارکرد به مدل های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم می شوند. هر یک از این دو دسته به مدل‌های درب از جلو، درب از بالا و دوقلو تقسیم می‌شوند.

 

ماشین لباسشویی درب از جلو

ماشین لباسشویی درب از جلو جزء پر فروش‌ترین نوع ماشین لباسشویی است. در این مدل ها تمامی دکمه‌ها جلوی دستگاه قرار گرفته‌اند و این دستگاه مصرف انرژی کمتری نیز نسبت به سایر مدل‌ها دارد. ماشین لباسشویی درب از جلو صدای کمتری تولید کرده و دارای تنوع بیشتر برنامه برای شست و شو است. ماشین لباسشویی درب از جلو در دسته لباسشویی های اتوماتیک قرار دارند.

 

ماشین لباسشویی درب از بالا

از مزایای این مدل از ماشین لباسشویی قیمت کمتر آن نسبت به مدل درب از جلو محسوب می‌شود.

ماشین لباس شویی دوقلو
ماشین لباسشویی دو قلو که به آن ماشین لباسشویی نیمه اتوماتیک نیز می‌گویند دارای یک مخزن شست و شو و یک مخزن خشک کن است. در این مدل ها وظیفه جداسازی لباس‌ها و قرار دادن آن‌ها در خشک کن برعهده خود فرد است.

این محصول بیشتر مناسب شست و شوی پتو و لوازمی است که شستن آن توسط لباسشویی سخت است.

 برخی از ماشین لباسشویی‌های دوقلو اتوماتیک هستند و هر دو بخش آن برای شست و شو استفاده می‌شود.

 

نکات مهم در خرید ماشین لباسشویی
موارد بسیاری وجود دارد که در زمان خرید ماشین لباسشویی باید به آن توجه داشت. هرچه درباره قابلیت‌ها و ویژگی‌های در نظر گرفته شده برای ماشین لباسشویی اطلاعات بیشتری داشته باشید در زمان خرید آسانتر خواهید بود.

 

میزان مصرف انرژی

میزان مصرف انرژی و مصرف آب موارد با اهمیتی هستند که برای اکثر افراد از اهمیت بالایی برخورداراست. روی تمامی وسایل الکترونیکی برچسبی قرار دارد که میزان انرژی مصرفی لباسشویی را نشان می‌دهد. حروف A تا G برای نمایش میزان مصرف انرژی در نظر گرفته شده‌اند که  A+++ بهترین میزان مصرف انرژی است. به طور معمول دستگاه‌هایی که به حرف A نزدیک‌تر هستند میزان مصرف انرژی پایین‌تری دارند.

 

اندازه و ظرفیت

معمول‌ترین اندازه دیگ برای ماشین های لباسشویی 5 تا 9 کیلوگرم است. باید با توجه به نیاز و تعداد نفراتی که در یک خانه زندگی می‌کنند ظرفیت مورد نیازتان را خریداری کنید. برای مثال خانواده چهار نفره ماشین لباسشویی با ظرفیت 9 کیلوگرم نیاز دارند و برای خانواده‌های دو نفره نیز نیازی به هزینه بیشتر و خریدن ظرفیت بالا نیست و همان لباسشویی 5 کیلویی نیز مناسب خواهد بود.

قبل از خرید ماشین لباسشویی باید فضایی را که قصد قرار دادن آن را دارید در نظر بگیرید و آن را اندازه گیری کنید و فضای اضافی برای سیم‌ها و اتصالات آن را نیز در نظر بگیرید؛ همچنین بسته به مدلی که می‌خرید باید فضایی نیز برای باز و بسته شدن راحت در آن در نظر داشته باشید.

 

برنامه‌های متنوع شستشو

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید به آن اشاره کرد، تنوع برنامه‌های شستشو است. برنامه‌های شستشوی مختلف به شما کمک می کند که لباس‌های خود را به بهترین شکل ممکن و بدون آسیب رساندن به بافت و رنگ آن‌ها شستشو دهید.

برنامه شستشوی سریع (Quick Wash): برای زمانی مناسب است که لباس‌های شما خیلی کثیف نیستند و می‌خواهید آن‌ها را در کمترین زمان ممکن بشویید.
برنامه شستشوی اقتصادی (Eco Wash): برای کاهش مصرف انرژی و آب طراحی شده و مدت زمان شستشو در این حالت طولانی‌تر است اما بهینه‌ترین روش برای شستن لباس‌ها با کمترین هزینه می‌باشد.
برنامه شستشوی حساس (Delicate): برای شستن لباس‌های حساس و نازک مانند لباس‌های زیر، حریر، و ابریشمی طراحی شده است. در این حالت ماشین لباسشویی از دمای پایین و چرخش ملایم استفاده می‌کند تا از آسیب به الیاف لباس جلوگیری شود.
برنامه شستشوی کودک (Baby Care): از آن جا که لباس‌های کودکان نیاز به شستشوی ویژه‌ای دارند این برنامه با استفاده از دمای بالا و آبکشی‌های اضافی، تمامی مواد شوینده را از لباس‌های کودک پاک می‌کند و از تحریک پوست نوزاد جلوگیری می‌کند.


سرعت چرخش

هرچه سرعت چرخش ماشین سریع‌تر باشد آب داخل ماشین سریع‌تر خارج می‌شود؛ بنابراین لباس‌ها راحت‌تر خشک می‌شوند. اکثر ماشین لباسشویی‌های موجود در بازار محدوده سرعت بین 400 تا 1400 دور در دقیقه دارند و برخی از مدل‌های پیشرفته‌تر می‌توانند تا 1800 دور در دقیقه بچرخند. هرچقدر پس از شست و شو لباس‌ها رطوبت کمتری داشته باشند سریع‌تر و راحت‌تر خشک می‌شوند. البته دقت به این نکته نیز ضروری است که تمامی لباس‌ها نیز نیاز به سرعت چرخش بالا ندارند و چرخش زیادی باعث چروک شدن بیش از حد آن‌ها خواهد شد.

 

تعیین میزان حرارت آب

برخی از ماشین‌های لباسشویی میتوانید میزان درجه آبی که استفاده می‌شود را تنظیم کنید. برخی از لباس‌ها نیاز به آب گرم دارند و برخی دیگر را ممکن است بخواهید با آب سرد شست و شو دهید. این یک مزیت بزرگ برای ماشین لباسشویی محسوب می‌شود.

 

جنس محفظه داخلی
داشتن جنس محفظه با کیفیت از دیگر نکات در راهنمایی خرید ماشین لباسشویی است. در صورتی که محفظه داخلی آن از استیل ضد زنگ باشد لباس‌ها بوی بد نمی‌گیرند؛ همچنین استیل رطوبتی جذب نمی‌کند و لباس‌ها دچار کپک و آسیب نخواهند شد.

 

تسمه
ماشین لباسشویی‌های Direct Drive از موتوری بدون تسمه استفاده می‌کنند و میزان صدای تولیدی بسیار کمی نیز دارند؛ همچنین مصرف انرژی را پایین‌تر می‌آورند و میزان خرابی کمتری نیز دارند. برای فهمیدن اینکه موتور تسمه دارد یا خیر باید به برچسب روی آن توجه کنید در صورت نداشتن تسمه عبارت Direct Drive روی آن نوشته شده است.

ماشین لباسشویی که تسمه دارد پس از مدتی به دلیل استفاده زیاد از تسمه و کهنه‌تر شدن آن صدای خروجی افزایش پیدا می‌کند؛ همچنین ماشین‌هایی که موتور تسمه دار دارند روی تعادل حساس هستند و در صورتی که روی سطح صاف قرار نگیرند به درستی کار نخواهند کرد.

 

جمع‌بندی
امروزه با توجه به تنوع بالا در مدل‌های ماشین لباسشویی داشتن اطلاعات کافی درباره قابلیت‌های آن‌ها ضروری است.پس به نکات گفته شده در این مقاله در هنگام انتخاب یک ماشین لباسشویی مناسب دقت کنید.

دیدگاه شما
بدون دیدگاه